Πρώτη φορά στον παιδικό...

Οι πρώτες μέρες του παιδιού στον παιδικό

Το παιδί που πρωτοπηγαίνει στον Παιδικό Σταθμό αντιμετωπίζει σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό κάποια προβλήματα. Οι αιτίες και οι λόγοι που προκαλούν αυτή τη σύγχυση και δυσκολία στα παιδιά τις πρώτες ημέρες είναι πολλοί και διαφέρουν μεταξύ τους ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση (σχέσεις γονέων μεταξύ τους, σχέσεις γονέων με τα παιδιά, σχέσεις αδελφών μεταξύ τους), την ηλικία του παιδιού, το χαρακτήρα του, το βαθμό ανεξαρτητοποίησής του κ.ά. Κάθε παιδί, λοιπόν, πρέπει να αντιμετωπίζεται ξεχωριστά.

Πρώτα με το ένστικτο και την εμπειρία της μητέρας και κατόπιν με τη βοήθεια της νηπιαγωγού και του σχολείου. Ο ψυχολόγος Μπρούνο Μπετελέμ λέει ότι «πρέπει να πάρουμε απόφαση πως τέλεια παιδιά δεν υπάρχουν, άρα δεν υπάρχουν και τέλειοι γονείς. Επομένως, ο καθένας μας μπορεί να γίνει πολύ καλός γονιός, αν αφήσει το ένστικτό του να τον οδηγήσει, ενώ συγχρόνως καταβάλλει συνειδητή προσπάθεια για να κατανοήσει το παιδί του.

Από πολύ μικρή ηλικία, το παιδί θεωρείται ικανό να αποχωριστεί πρόσκαιρα τη μητέρα του και να αποδεχτεί την παρουσία άγνωστων ενηλίκων και καινούριων παιδιών, αρκεί να είναι κατάλληλα προετοιμασμένο γι’ αυτό, όπως ανάλογα προετοιμασμένοι γι’ αυτό τον αποχωρισμό πρέπει να είναι και οι γονείς. Άλλωστε, ο φυσικός προορισμός του παιδιού είναι να βρίσκεται μαζί με άλλα παιδιά. Είναι απαραίτητο οι γονείς να είστε αποφασισμένοι και συγχρόνως σίγουροι ότι η προσφορά του Παιδικού Σταθμού που επιλέξατε είναι πολύ σημαντική, γιατί παρέχει στο παιδί σας το κατάλληλο περιβάλλον για τη σωστή ανάπτυξη και διαμόρφωση της προσωπικότητάς του και του εξασφαλίζει ψυχολογική και πνευματική υποδομή, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει με σιγουριά το αύριο. Η απομάκρυνση του παιδιού από το σπίτι, με τον ερχομό του στον Παιδικό Σταθμό, είναι μια διαδικασία συναισθηματικά φορτισμένη για όλη την οικογένεια, τόσο για το παιδί όσο και για τους
γονείς.

Γονείς που δεν είναι πεπεισμένοι και αποφασισμένοι για το αν θα πρέπει το παιδί τους να πάει στο Σταθμό, ή διακατέχονται από συναισθήματα ανασφάλειας και ενοχής επειδή θα το αποχωριστούν, δημιουργούν σύγχυση στο παιδί και δυσκολεύουν ή παρατείνουν τη φάση της προσαρμογής του στο νέο περιβάλλον. Κατά τον ίδιο τρόπο, ένα παιδί που είναι αρνητικά προετοιμασμένο για το σχολείο, θα χρειαστεί περισσότερο διάστημα και υπομονή για την προσαρμογή του και την ένταξή του στην ομάδα της τάξης. Ή όταν ένα παιδί αναγκάζεται
βιαστικά να πάει στον Παιδικό Σταθμό, επειδή η μαμά θα γεννήσει σε λίγο το νέο αδελφάκι.


Στην περίπτωση αυτή, το παιδί πρέπει να έχει πάει αρκετό καιρό πριν στο Σταθμό και όχι την τελευταία στιγμή, οπότε και θα αισθάνεται ότι κάποιος άλλος θα έρθει να πάρει τη θέση του και να το παραγκωνίσει. Σημαντική, λοιπόν, είναι η κατάλληλη προετοιμασία του παιδιού από εσάς τους γονείς, ώστε να είναι έτοιμο για την αποκόλλησή του από το σπίτι και την ομαλή ένταξή του στο χώρο του Παιδικού Σταθμού. Πρέπει οπωσδήποτε να έχετε επισκεφτεί το χώρο του σχολείου μαζί με το παιδί, να το ξεναγήσουμε, να του δείξουμε τις τάξεις, τους βοηθητικούς χώρους, τα κουκλοθέατρα, τον κήπο, την παιδική χαρά. Να του έχετε εξηγήσει από πριν περί τίνος πρόκειται, τι θα κάνει εκεί, τι θα μάθει. Να του εξηγήσετε ψύχραιμα και σταθερά ότι σιγά σιγά θα αγαπήσει το σχολείο και μετά δε θα του αρέσει η μέρα του χωρίς αυτό. Αφήστε το, λοιπόν, την πρώτη μέρα με χαμόγελο στην πόρτα του σχολικού ή του σχολείου λέγοντάς του να περάσει καλά, μέχρι να έρθει η ώρα που το σχολικό θα το γυρίσει πάλι στο σπίτι το μεσημέρι. Έτσι, δίνετε στο παιδί σας το μήνυμα ότι είναι σε καλά χέρια και πως όλα θα πάνε μια χαρά. Η αποφασιστικότητά σας είναι για το καλό του και θα το βοηθήσει να νιώσει ασφάλεια και εμπιστοσύνη στο καινούριο περιβάλλον. Οι καθημερινές συζητήσεις θα βοηθήσουν τα παιδιά να εκφράσουν τις ανησυχίες τους και να μοιραστούν τις νέες εμπειρίες και εντυπώσεις μαζί σας κι εσείς θα έχετε την ευκαιρία να καθησυχάσετε την αγωνία τους και να τα διαβεβαιώσετε ότι θα είστε δίπλα τους πάντα για να τα βοηθάτε και να τα ενθαρρύνετε στις προσπάθειές τους.

Η εμπειρία  μάς έχει αποδείξει ότι δεν υπάρχει παιδί που δεν προσαρμόζεται στο χώρο του Παιδικού Σταθμού, αλλά κάθε παιδί θέλει το δικό του χρόνο γι’ αυτό. Σταδιακά, το παιδί αντιλαμβάνεται ότι απέκτησε έναν ακόμη δικό του χώρο, το σχολείο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στερείται τους γονείς του. Ένα χώρο που έχει φτιαχτεί με γνώμονα την αγάπη για το παιδί και στον οποίο θα μάθει, ερχόμενο σε επαφή με το κατάλληλα καταρτισμένο διδακτικό προσωπικό του σχολείου και με τα συνομήλικά του παιδιά, τα πρώτα συστήματα και αρχές της κοινωνικής ζωής.

Στον Βρεφονηπιακό σταθμό «IMAGINE» το παιδί:

  • Μαθαίνει ν’ αγαπιέται από ανθρώπους εκτός των οικείων του, να μοιράζεται μαζί τους χαρές και λύπες, να δίνει και να παίρνει, να εμπιστεύεται τις δικές του δυνάμεις
  • Θα μάθει τι σημαίνει ανεξαρτητοποίηση και πώς μπορεί να «πετάει» με τα δικά του φτερά
  • Θα δοκιμάσει, θα αποτύχει και θα ξαναδοκιμάσει, μέχρι να καταφέρει αυτό που θέλει
  • Θα αποκτήσει δίψα για μάθηση
  • Θα έρθει για πρώτη φορά σε επαφή με υλικά που θα μάθει να τα δουλεύει, να τους αλλάζει σχήμα, να τα ανακατεύει μεταξύ τους και να δημιουργεί
  • Θα μάθει να ζωγραφίζει, να κόβει, να πλέκει, να πλάθει τον πηλό, να κάνει κατασκευές με διαφορετικές μεταξύ τους ύλες. Θα μάθει να εξασκεί τα χέρια του, θα γνωρίσει το σώμα του και θα συνειδητοποιήσει τι μπορεί να κάνει με αυτό
  • Θα μάθει να αμύνεται και να προστατεύει τον εαυτό του
  • Θα μάθει να κυνηγά τα όνειρά του και να πετυχαίνει τους στόχους του.

Κοντά μας, το παιδί σας θα μάθει πώς να είναι ο εαυτός του και ταυτόχρονα ένα συνεργάσιμο μέλος της ομάδας, έχοντας αυτοδυναμία, αυτονομία και δυνατότητα επιλογή.